Just another WordPress.com weblog

Draga Mircea Eliade,

Poate ca daca nu te-as fi stiut , viata mea ar fi fost alta,poate daca nu m-as fi ratacit fericita printre randurile sufletului tau multe intelesuri ar fi ramas enigmatice ;fiecare cuvant ma duce in trecut, langa tine vad Ripon Street mi-ai prezentat doamna Perris, Catherine si fetele de la Globe Theater , pe acel ciudat Frank din Madras, l-am cunoscut pe ilustrul Dasgupta cu accentul lui perfect englezesc , frumoasa lui sotie si pe iubita Maitreyi cu care m-am indentificat de nenumarate ori in mii de trairi sufletesti,poemele lui Rabindranath Tagore le recitam cu tine si cu ea, le traiam la unison si plangeam la fiecare zvacnire de tristete.radiam atunci cand zambeai.. mi-ai sadit un cer de cunoastere in minte.Te vad acum ca si atunci concentrat asupra istoriei doctrinelor yoga si tantrism sau yoga populara, ai fi vrut sa acaparezi toata cunoasterea Universului intr-o singura clipa, te concentrai pentru a nu pierde nici o secunda care te-ar fi adus mai aproape de adevar..dis-de-dimineata ti-am citit foiletonul “ Pe Oceanul Indian” si , ca si pe tine acest titlu m-a facut sa zambesc.. plecandu-mi ochii te-am zarit dejunand cu Tagore in acea “atmosfera de secta mistica in care traia Poetul”.

De dupa umerii tai am dat mana cu o intrega Indie, asa am locuit in Bhowanipore si am cinat copios la restaurantele din China Town din Calcutta , am cuprins cu ochii gandului Fatehpur-Sikhri din Delhi ,m-am scaldat cu tine in Gange si am oferit petale de trandafiri zeitei Lakshmi traiam suferinta care te fereca,care spulbera toate visele iubirii , eram lacrimile care-ti mangaiau obrazul ars de soare,si floarea vantului care ti le alina, zburam printre plopi uriasi si salcami ca sa-ti sadesc margarete in cararile pasilor tai, te-am intovarasit in drumul tau timid spre Rishikesh in Himalaya, paradisul sihastrilor si contemplativilor, unde ai descoperit raiul pe celalalt mal al Gangelui,la Svarga-saJiram ; am privit impreuna cursul nebunatic al Gangelui printre stanci si jungla proaspata si luxurianta care se intindea pana aproape de mal si padure ,asa ,cum serile aveai sa le contemplii incercand sa te redescoperi..in calatoriile noastre am simtit intelegerea spiritualitatii indiene, traditiile filosofice ale Indiei.

Privirea mea te urmarea apoi in strada Melodiei in mansarda intima a copilariei plina cu carti si dosare,de unde adesea priveam afara dintr-o fereasra rotunda, ca de vapor, cei doi plopi si casa somptuoasa, intotdeauna cu storurile trase, a ministrului Trandafir Djuvara si printre zambete imbratisam bucuriile familiei intoarcerii tale acasa .

In vizita la” Cuvantul”, Nae Ionescu te astepta miscator si emotionant ca sa discutati despre filosofia indiana,sote-riologia si estetica, citeati foiletoane din Cuvantul si asculta cu mult interes conferintele pe care le-ai inceput la radio, publicate in 1934 in volumul” India”.Invitat la” Fundatia Carol I”cu o inspiratie desavarsita ai evocat” noptile firebinti ale Bengalului,arborii incarcati cu licurici din Chandernagore”, intalnirile si convoririle cu poetul Rabindranath Tagore la Shanti Niketan.

In mansarda plina cu carti se ascund mii de amintiri si vise dulci, bucurii copilaresti umbrite de corigentele la limba germana, ierbarul cu insecte si notitele cu fel de fel de curiozitati,intalnirile cu colegii din liceu, Radu,Dinu, Marcu, Robert etc , apoi inchegarea corului in primul an al facultatii, pasiunea pentru Thea si iubirea Ricai , toate astea si multe altele sunt ascunse in amintirea peretilor mansardei din strada Melodiei.

Cu tine am ras, cu tine am plans, langa tine m-am bucurat, prin tine am descoperit un nou Univers, azi, o lume intreaga e mai bogata pentru ceea ce ai creat, o multime de inimi au suferit pe diferite limbi, atunci cand ai lasat-o in urma pe Maitreyi si o Indie intreaga, miimi de ochi au lacrimat in regretele pline de dor in care ai ratacit, iar eu ca si altii am fost fermecata de tine, de lumea in care ai fost, de timpul in care te-ai aflat, de cuvintele pe care le-ai purtat peste timp , cu simplitate si cu inteligenta, cu joaca si cu munca, cu tristeti si cu bucurii toate au incantat, toate au un aer magic,toate respira Mircea Eliade..

Comments on: "Draga Mircea Eliade," (5)

  1. Original, mistic si romantic!
    Esti frumoasa🙂 sufletul tau atrage tot ce e sensibil,divin si magic;
    Din ce Galaxie si Timp faci parte?

  2. pinakadakila said:

    Sunt din Timpul prezent Planeta Pamanat
    multumesc!

  3. i-ai scris lui Mircea🙂 acum stiu! el te-a musca de umar:))) hihihiih…imi place “Sunt din Timpul Prezent Planeta Pamant MULTUMESC!” – suna ca o mantra. voi repeta si eu in meditatia mea zilnica, mergand pe strazi, printre oameni: “Sunt din Timpul Prezent Planeta Pamant MULTUMESC!”. (eu iubesc prezentul, ca si tine🙂

  4. pinakadakila said:

    iubesc prezentul, viata, traiesc clipa ,memorez cuvinte spuse pentru a nu le uita vreodata..iubesc trecutul ,amintirile in care ma retrag uneori, ador natura, venerez iubirea,iubirea e cea care ne leaga,e cea care ramane peste timp..
    in eventualitatea ca umarul meu a fost muscat de Mircea, atunci, draga mea, traiesc in perioada interbelica toata ziua!!!!!!!! si prezentul e deja trecut..ce ma fac? m-am ratacit in Timp?!!!!!!!!

  5. nu,draga mea :)))nu te-ai ratacit. ESTI IN ACELASI TIMP :))) – cu toate nuantele lui, si proprii si figurate😉

Leave a Reply

Tag Cloud

